Модуль 5. Харчування в рамках комплексної моделі "Безпечна і дружня до дитини школа"

5.1. Концептуальна рамка безпечної і дружньої до дитини школи

Зміст

 

Безпечні і дружні до дитини школи (БДДШ) покликані:

БДДШ – це місце, у якому діти й дорослі почуваються безпечно та комфортно, яке дарує дітям відчуття єдності, дає можливість проявити себе, вселяє надію і впевненість у майбутньому. Отже, БДДШ – це школа, яка:

  1. Забезпечена хорошими санітарними умовами: свіжою питною водою, чистими та теплими туалетами, доступним і корисним харчуванням тощо.
  2. Надає рівні можливості для всіх – сприймає всіх дітей однаково, незалежно від їхньої статі, соціального статусу, культурного походження, віросповідання або стану здоров’я.
  3. Забезпечує якісну освіту – розширює горизонти навчання дитини, розвиває навички та вміння в усіх сферах навчання, забезпечує навчальним планом і програмами відповідно до віку, враховує індивідуальні особливості учнів, різні стилі навчання, підтримує активне навчання і критичне мислення, знайомить дітей з інформаційними технологіями, розвиває навчання життєвих навичок із професійними, компетентними та вмотивованими вчителями.
  4. Захищає і піклується – враховує інтереси учнів, оберігає їх від ризикованої поведінки, захищає від надзвичайних ситуацій природного, техногенного або соціального походження.
  5. Залучає учнів, сім’ї та місцеві громади – цінує і стимулює участь батьківських комітетів та шкільного самоврядування в плануванні шкільних заходів; надає освітні послуги дорослому населенню, є освітнім центром громади.

Концептуальна рамка БДДШ містить елементи найвідоміших у світі моделей безпечних і здорових шкіл, як-от: «Безпечна школа», «FRESH – універсальна рамка для ефективного забезпечення здоров’я у школах», «Школа сприяння здоров’ю», «Школа, дружня до дітей», «Індекс здоров’я» тощо (http://scfs.multycourse.com.ua/ua/)

Інструменти БДДШ (http://express.autta.org.ua/) надають можливість усім зацікавленим сторонам оцінити рівень безпеки, психосоціального комфорту, ефективності навчання і самоврядування закладу за сукупністю релевантних показників http://express.autta.org.ua/. Така оцінка забезпечує основу для формування комплексного плану вдосконалення закладу освіти на основі системного аналізу його сильних і слабких сторін.

Система показників БДДШ складається з ієрархічно упорядкованих чинників шкільного життя, які визначають безпеку, здоров’я, психосоціальний комфорт, ефективність навчання і самоврядування закладу освіти. У моделі БДДШ ці показники представлені на трьох рівнях: стандарти, критерії, індикатори (мал.).

Оцінювання рівня відповідності закладу освіти стандартам і критеріям БДДШ здійснюється шляхом онлайн-анкетування. Для цього респондентам пропонують ознайомитися з анкетою, яка містить структурований опис «еталонної школи», і відповісти на запитання «Це схоже на ваш заклад освіти?», обравши один із варіантів відповіді:

Зовсім ні      Певною мірою      Здебільшого      Дуже

Кожне запитання анкети складається з опису критерію та уточнювальних індикаторів. Такий формат відповідей дає можливість вимірювати рівень безпеки та комфорту закладу освіти на шкалі від 0 до 100 балів за результатами онлайн-опитування всіх зацікавлених сторін.

Харчування в рамках моделі БДДШ. Доступ до якісного харчування є одним із восьми критеріїв, які визначають наявність чи відсутність у закладі освіти захисного та сприятливого для здоров’я і навчання фізичного середовища.

Детальний опис усіх стандартів, критеріїв та індикаторів наведено в онлайн-курсі «Безпечна і дружня до дитини школа», http://scfs.multycourse.com.ua/ua/

 

Використані джерела

  1. Онлайн-курс «Безпечна і дружня до дитини школа», http://scfs.multycourse.com.ua/ua/
  2. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективної шкільної охорони здоров’я). Червень 2013. – 54 с.
  3. Онлайн-система «Експрес оцінювання», http://express.autta.org.ua/

5.2. Чинники, що визначають здорове харчування у школі

Зміст

 

Центр з контролю та профілактики захворювань (США) розробив пакет критеріїв та індикаторів щодо забезпечення здорового харчування у закладі освіти (див. таблицю).
За потреби цей перелік можна доповнити або скоротити.

 

 № 

Критерій

Індикатори

1 Заклад освіти забезпечує сніданок та обід
  • Заклад пропонує сніданок та обід, і вони є доступними для всіх учнів.
2

Систематичне дотримання правил щодо закупівлі продуктів і приготування здорової їжі

  • Дотримання інструкцій, які вимагають меншого вмісту солі в приготованій їжі; а також у таких консервованих продуктах, як овочі, соуси та ін.
  • Дотримання інструкцій, які вимагають меншого вмісту цукру в готових продуктах, зокрема в цільнозернових мюслях, зернових батончиках; сніданках – млинцях або вафлях; а також у консервованих фруктах.
  • Приготування м’яса у духовці чи на вогні краще, ніж його смаження на олії.
  • Приготування овочів на парі або запікання.
  • Приготування овочів без олії або з малою її кількістю.
  • Приготування їжі в посуді з протипригарним покриттям, використання паперу для випічки, а не жиру чи олії.
  • Використання заморожених або консервованих із низьким вмістом солі овочів замість звичайних консервованих овочів.
  • Використання продуктів, вирощених або вироблених на місцевих с/г підприємствах/фермах, зокрема молока, сільськогосподарських продуктів та/або м’яса, курки чи риби.
  • Дотримання стандартизованих рецептів, що передбачають приготування їжі з обмеженим використанням жирів, олій, солі та цукру.
  • Використання інших приправ (свіжих трав) замість солі. Трави можуть бути вирощені на шкільній присадибній ділянці або придбані в місцевих виробників.
3 Заклад освіти популяризує здорову їжу та напої
  • Різноманітні фрукти викладені у привабливі вази або кошики.
  • Фрукти у вигляді шматочків або нарізки доступні щодня.
  • Щодня фрукти викладені в такому місці, де учні бачили б їх та могли дістати.
  • Щодня овочі додаються в усі перекуси, доступні учням.
  • Усі співробітники, особливо ті, які обслуговують учнів, відповідно підготовлені, аби ввічливо спонукати учнів обрати та з’їсти запропоновані овочі разом з обідом.
  • У школі практикуються опитування учнів та дегустація учнями страв з метою вдосконалення меню, дизайну шкільної їдальні та нових ідей щодо промоції здорового харчування.
  • Мистецькі витвори учнів демонструються у зонах відпочинку та шкільній їдальні.
  • Щоденні оголошення використовуються для популяризації та продажу страв з меню.
4 Учні мають достатньо часу для споживання їжі у школі
  • Учні мають щонайменше 15 хвилин, щоб поснідати, та щонайменше 20 хвилин на обід з моменту, коли вони сіли за стіл.
5

Персонал шкільної їдальні співпрацює з учителями для підсилення уроків з питань здорового харчування

  • Участь у розробці та реалізації освітніх програм з питань здорового харчування.
  • Показ освітніх та інформаційних матеріалів для підсилення тематичних уроків.
  • Забезпечують продуктами харчування для їх використання під час проведення уроків зі здорового харчування/дієтології.
  • Пропонують нові ідеї для підготовки тематичних уроків.
  • Проводять тематичні уроки або презентації для учнів.
  • Влаштовують для класів екскурсії їдальнею.
6 Персонал шкільної їдальні проходить щорічну підготовку з питань здорового харчування
  • Усі співробітники служби шкільного харчування здобули відповідну освіту/пройшли підготовку.

Теми навчання можуть охоплювати питання з безпечності харчових продуктів, оновлення стандартів шкільного харчування, щодо чутливості до певних продуктів та алергії, технології обслуговування клієнтів або виробництва харчових продуктів.

7 Шкільна їдальня є чистою, безпечною та охайною
  • Фізична структура (наприклад стіни, покриття підлоги) не потребує ремонту.
  • Столи та стільці не пошкоджені та підходять за розміром усім школярам.
  • Місця для сидіння не переповнені (тобто, ніколи не зайняті більше ніж на 100 %).
  • У шкільній їдальні діють правила безпечної поведінки (наприклад, не бігати, не кидати їжу або посуд).
  • Підлога та столи прибираються у проміжках між обідами або під час перерв.
  • Їдальня оформлена відповідно до віку учнів.
  • Відповідні методи використовуються для запобігання надмірному шуму (наприклад, заборонено свистіти).
  • Запахи приємні та не надто різкі.
  • Учнів з особливими потребами забезпечують за необхідності відповідними пристроями для харчування.
8 Персонал шкільної їдальні та педагоги навчені діяти під час надзвичайних ситуацій, пов’язаних із харчуванням
  • Удавлення їжею.
  • Стихійні лиха (наприклад, проблеми з охолодженням і зберіганням продуктів в умовах відключення електроенергії).
  • Необхідність швидкої медичної допомоги (наприклад, важкі алергічні реакції на їжу, наслідки діабету).
  • Спроби заразити харчові продукти біологічними чи іншими забрудненнями.
  • Ситуації, які потребують надання учням притулку в школі.
9 Заклад освіти здійснює заходи за програмою «Від ферми школі»
  • Місцеві продукти та/або ті, які виробляються в області, входять до шкільного меню.
  • Інформація про сільське господарство та харчування входить до навчальних програм.
  • При школі є садок/город.
  • Школа проводить екскурсії для учнів та/або виробничу практику на базі місцевих с/г ферм.
  • Школа використовує акції або спеціальні заходи, як, наприклад, дегустації, що популяризують місцеві продукти.

 

Використані джерела

  1. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективної шкільної охорони здоров’я). Червень 2013. – 54 с.
  2. School Health Index, https://www.cdc.gov/healthyschools/shi/index.htm/ Developed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention, Division of Adolescent and School Health, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Nutrition, Physical Activity and Obesity, and Office on Smoking and Health; and the National Center for Injury Prevention and Control, Division of Unintentional Injury Prevention

5.3. Онлайн-інструмент для оцінювання рівня безпеки та здоров’я у закладі освіти

Зміст

Цикл удосконалення закладу освіти. Створення безпечної та дружньої до дитини школи є безперервним процесом удосконалення навчального закладу, що має чотири етапи.

Етап 1. Експрес-оцінювання навчального закладу здійснюється шляхом опитування основних учасників навчально-виховного процесу ‑ учнів, учителів, керівництва школи, батьків тощо. Результатом такого оцінювання є профілі конкретного навчального закладу «очима всіх його учасників» за чотирма стандартами БДДШ. Отримані бали необхідні, щоб краще зрозуміти сильні та слабкі сторони школи й розробити план дій для покращення ситуації.

Етап 2. Системний аналіз і планування змін забезпечує формування плану вдосконалення школи на основі всебічного, добре структурованого аналізу сильних і слабких сторін школи та зваженої оцінки всіх складових цього плану.

Етап 3. На підставі сформованого плану заходів здійснюється забезпечення необхідними ресурсами, наприклад підготовка вчителів, закупівля навчально-методичних матеріалів, облаштування навчальних приміщень тощо.

Етап 4. Моніторинг передбачає постійне спостереження за процесом упровадження щодо його відповідності узгодженому плану та аналізу причин відхилення. Для оцінювання змін, що відбулися в результаті впровадження плану школи, доцільно проводити періодичне (наприклад, двічі на рік) експрес-оцінювання навчального закладу. Це дає змогу отримати дані щодо змін у вигляді «діаграми прогресу». Приклад візуалізації результатів оцінювання до початку й після завершення циклу заходів щодо вдосконалення закладу освіти наведено на діаграмі.

Онлайн-система «Експрес оцінювання» надає можливість дізнатися, наскільки безпечним і комфортним є заклад освіти з точки зору всіх зацікавлених сторін. Для цього проводяться онлайн-опитування, в яких беруть участь:

  1. Керівництво закладу освіти: директор/директорка, заступники
  2. Учителі (вихователі): вчителі початкових класів, учителі-предметники, класні керівники, вихователі ДНЗ
  3. Учнівська молодь: учні/учениці 8 класу і старше
  4. Психологи та соціальні педагоги закладу освіти
  5. Допоміжний персонал: працівники їдалень, медперсонал, охоронці, електрики, сантехніки, вентиляційники, прибиральники тощо
  6. Батьки учнів (вихованців)
  7. Місцеві органи управління освітою та інші дотичні установи: представники районного або територіального органу управління освітою, члени наглядової ради навчального закладу, координатори проекту тощо

Рівень безпеки та благополуччя закладу освіти вимірюється в балах від 0 до 100. Чим вищий бал, тим ближчий відповідний показник до еталонного. Експрес-оцінювання здійснюється відповідно до концепції БДДШ на трьох рівнях:

  1. Узагальнений показник безпеки та комфортності закладу
  2. Показники безпеки та комфортності закладу на рівні стандартів
  3. Показники безпеки та комфортності закладу на рівні параметрів стандартів

За результатами онлайн-опитування система створює різні профілі закладу освіти відповідно до концепції «Безпечна і дружня до дитини школа (БДДШ)». Це надає можливість усім зацікавленим сторонам отримати цілісне уявлення про сильні та слабкі сторони навчального закладу.

Школа може долучитися до експрес-оцінювання, надіславши електронну заявку за посиланням http://express.autta.org.ua/

 

Використані джерела

  1. Онлайн-курс «Безпечна і дружня до дитини школа», http://scfs.multycourse.com.ua/ua/
  2. Онлайн-система «Експрес оцінювання», http://express.autta.org.ua/