6.1. Шкільні предмети та курси

Зміст

 

Навчання учнівства здорового харчування реалізується у закладах загальної середньої освіти в рамках таких освітніх галузей:

Навчання здорового харчування здійснюється, насамперед, через такі обов’язкові предмети та курси:

Інтегрований курс «Я досліджую світ» (ЯДС)

Державний стандарт. Тематика здорового харчування у державному стандарті початкової освіти окремо не виділяється. Вона інтегрується у поняття фізичного здоров’я.

Типові освітні програми (ТОП). Тематика харчування по-різному представлена у двох типових освітніх програмах.

У ТОП, розробленій під керівництвом Олександри Савченко, для 3–4 класу задекларовано інтегровану лінію «Харчування», однак у змісті та результатах навчання тематика харчування відсутня.

ТОП, розроблена під керівництвом Романа Шияна, визначає такий пропонований зміст і результати навчання з питань здорового харчування:

Обов’язкові результати навчання Очікувані результати навчання.
Учень/учениця:
1–2 клас
Визначає здорові та шкідливі звички
  • пояснює, як харчування впливає на здоров’я людини
  • розрізняє продукти за походженням (наприклад, рослинного, тваринного тощо)
Розпізнає, що приносить задоволення та користь
  • розрізняє корисні та шкідливі продукти харчування
  • пояснює важливість споживання продуктів своєї місцевості
  • наводить приклади українських національних страв і страв інших країн
Вирішує, як діяти у повсякденних ситуаціях без загрози для життя і здоров’я
  • описує безпечне й відповідальне вживання їжі, використання ліків, побутових засобів
Розпізнає знаки, символи та попередження щодо ймовірної небезпеки
  • добирає продукти харчування, орієнтуючись на позначки на упаковці
  • визначає місця, де можна харчуватися здорово
Визнає важливість помірності у споживанні послуг і продукції
  • пояснює, що переїдати – шкідливо
Пропонований зміст для 1–2 класів.

Харчування і здоров’я.

Продукти харчування (корисні, некорисні, шкідливі).

Здорова поведінка та корисні звички, їх вплив на збереження здоров’я.

3–4 класи
Прогнозує можливі наслідки своїх дій (рішень) для себе та інших осіб
  • пояснює, чому людина потребує відпочинку, фізичних вправ і раціонального харчування
Обирає діяльність, яка приносить задоволення та користь
  • відбирає продукти харчування, орієнтуючись на свої харчові звички, смак і розуміння їхньої користі для здоров’я
  • визначає улюблені страви національної кухні та аналізує їхню користь
Вирішує, як діяти у повсякденних ситуаціях із користю для здоров’я, безпеки та добробуту
  • визначає продукти, вживання яких потрібно обмежувати (з великим вмістом цукру, солі, жиру тощо)
  • порівнює норми споживання різних харчових продуктів
Намагається ощадно використовувати ресурси
  • помірковано використовує наявні природні ресурси (наприклад, збалансоване харчування)
Намагається критично оцінювати інформацію щодо товарів і послуг
  • вирізняє інформацію, корисну для збереження здоров’я, на упаковках та етикетках (складники, дата виготовлення, термін придатності тощо)
  • визначає достовірні джерела інформації про харчування

Пропонований зміст для 3–4 класів.

Значення харчування для життя і здоров’я людини. Збалансоване харчування. Значення води для життя і здоров’я людини. Питний режим.

Страви національної кухні. Вибір продуктів харчування (харчові звички, смак і розуміння їхньої користі та шкоди для здоров’я). Вплив реклами на вибір товарів. Термін придатності та умови зберігання харчових продуктів за їх маркуванням. Харчові отруєння. Перша допомога під час харчових отруєнь.

 

Орієнтовні навчальні програми курсу ЯДС.

Навчальні програми, які реалізують ТОП О.Савченко, у 1–4 класах не містять тематику здорового харчування.

Навчальні програми, які реалізують ТОП Р.Шияна, містять тематику, зазначену в пропонованому змісті для 1–4 класів.

Наприклад, зміст та очікувані результати для орієнтовної навчальної програми одного з авторських колективів, наведено в таблиці.

 

Навчальні програми інтегрованого курсу ЯДС для 1–4 класу (авторський колектив під керівництвом Тетяни Воронцової) http://autta.org.ua/ua/resources/ya_doslidzhuyu_svit/

Очікувані результати навчання

Зміст навчального матеріалу

1 клас. Розділ «Грудень

  • визначає продукти, вживання яких потрібно обмежувати (з великим вмістом цукру, солі, жиру тощо)
  • визначає продукти та послуги, придатні для ведення здорового способу життя

Вода в житті людини

Напої, в яких міститься вода

Корисні та шкідливі напої

Підрахунок вмісту цукру в різних напоях

2 клас. Розділ «Збираємось у подорож»

  • розрізняє корисні та шкідливі продукти харчування
  • визначає продукти, вживання яких потрібно обмежувати (з великим вмістом цукру, солі, жиру тощо)
  • пояснює важливість споживання продуктів своєї місцевості
  • наводить приклади українських національних страв та страв інших країн
  • визначає улюблені страви національної кухні та аналізує їхню користь

Бережемо здоров’я

Здоровий сніданок

Швидка їжа – нездорова їжа

Приготування перекусів із корисних продуктів

Правила столового етикету

Їжа різних країн світу

3 клас. Розділ «Людина та її здоров’я»

  • пояснює, чому людина потребує відпочинку, фізичних вправ і раціонального харчування
  • визначає продукти та послуги, придатні для ведення здорового способу життя
  • відбирає продукти харчування, орієнтуючись на свої харчові звички, смак і розуміння їхньої користі для здоров’я
  • визначає продукти, вживання яких потрібно обмежувати (з великим вмістом цукру, солі, жиру тощо)
  • вирізняє інформацію, корисну для збереження здоров’я, на упаковках та етикетках (складники, дата виготовлення, термін придатності тощо)

Харчування і здоров’я (7 годин ЯДС).

Органи травлення. Ознаки збалансованого харчування. Правило харчової тарілки. Значення води для здоров’я людини. Ознаки харчового отруєння. Правила обробки та зберігання харчових продуктів.

Ознайомлення з програмою створення комп’ютерних презентацій.

4 клас. Розділ «Фізичне здоров’я

  • визначає продукти та послуги, придатні для ведення здорового способу життя
  • відбирає продукти харчування, орієнтуючись на свої харчові звички, смак і розуміння їхньої користі для здоров’я
  • визначає улюблені страви національної кухні та аналізує їхню користь
  • визначає продукти, вживання яких потрібно обмежувати (з великим вмістом цукру, солі, жиру тощо)
  • порівнює норми споживання різних харчових продуктів
  • досліджує вплив реклами на вибір товарів (їжі, напоїв, іграшок тощо)
  • критично оцінює роль реклами у споживанні послуг і продукції

Здорове харчування

Харчування і здоров’я. Казка про поживні речовини. Групи продуктів. Вітаміни та мінеральні речовини. Норма вживання кухонної солі. Профілактика йододефіциту.

Реклама і здоров’я

Вплив реклами на рішення людей. Ціна реклами.

Критичне ставлення до реклами. Притча «Панцир». Комерційна реклама. Соціальна реклама.


 

Підручники за іншими авторськими навчальними програми, що реалізують ТОП Романа Шияна, містяться за посиланням https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/

Предмет «Основи здоров’я»

Державний стандарт. Тематика здорового харчування у державному стандарті базової та повної загальної освіти представлена освітньою галуззю «Здоров’я і фізична культура». Тематику харчування для цієї галузі наведено в таблиці.

Тематика харчування у Державному стандарті базової та повної загальної освіти (2011)

Складова освітньої галузі

Тематика

Основна школа

Фізична складова здоров’я

  • знати основні фактори та правила збереження і зміцнення фізичної складової здоров’я;
  • усвідомлювати значення здорового харчування;
  • виконувати правила харчування.

Старша школа

Фізична складова здоров’я

  • знати методи розвитку фізичної складової здоров’я, застосовувати правила здорового способу життя щодо рухової активності, харчування.



Навчальна програма предмета «Основи здоров’я»

Тематику здорового харчування у навчальній програмі для 5–9 класів разом з очікуваними результатами наведено в таблиці.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Учень/учениця:

Зміст навчального матеріалу
(разом із практичними завданнями)

6 клас. Розділ 2. Фізична складова здоров’я

Називає:

- складові харчових продуктів, джерела їх надходження;

- особливості харчування у підлітковому віці;

- принципи харчування для здоров’я;

- чинники, що впливають на формування харчових звичок;

- наслідки неправильного харчування;

- причини та симптоми харчового отруєння.

Наводить приклади ситуацій, в яких треба звернутися до стоматолога.

Розпізнає ознаки збалансованого харчування.

Пояснює небезпеку йододефіциту.

Уміє:

- визначати збалансований харчовий раціон, калорійність харчування та енерговитрати залежно від фізичного навантаження;

- зберігати та споживати йодовану сіль;

- аналізувати інформацію на упаковках харчових продуктів;

- запобігати харчовим отруєнням.

Демонструє здатність надання допомоги та самодопомоги при харчових отруєннях.

Дотримується правил здорового харчування та особистої гігієни.

Харчування і здоров’я

Значення води та харчування для розвитку і здоров’я підлітків. Поживні речовини. Особливість харчування у підлітковому віці.

Харчові звички. Принципи харчування для здоров’я. Калорійність харчування та енерговитрати залежно від фізичних навантажень.

Профілактика йододефіциту та діабету.

Правила купівлі, обробки та зберігання харчових продуктів. Перша допомога при харчових отруєннях.

Практичні завдання

Аналіз маркування харчових продуктів

Відпрацювання алгоритму надання допомоги при харчових отруєннях

Визначення збалансованості харчового раціону

7 клас. Розділ 2. Фізична складова здоров’я

Уміє:

- визначати індекс маси тіла, оцінювати рівень власного фізичного розвитку;

- складати доцільне меню для контролю за масою тіла.

Ріст, маса тіла та фізична форма

8 клас. Розділ 2. Фізична складова здоров’я

Називає:

- причини харчових отруєнь;

- наслідки незбалансованого харчування.

Наводить приклади:

- страв своєї національної кухні.

Пояснює:

- як формуються харчові звички;

- яке харчування є незбалансованим.

Уміє:

- надавати першу допомогу при харчових отруєннях і кишкових інфекціях;

- обґрунтувати міфи та факти про дієти;

- визначати симптоми харчового отруєння;

- визначати отруйні рослини та гриби своєї місцевості;

- застосовувати принципи харчування для здоров’я у щоденному житті.

Дотримується правил:

- харчування для здоров’я;

- обробки та зберігання харчових продуктів.

Усвідомлює необхідність консультування щодо вживання харчових добавок.

Безпека харчування

Вибір харчових продуктів. Традиційні та сучасні системи харчування. Профілактика захворювань незбалансованого харчування. Харчові добавки.

Симптоми харчового отруєння. Отруйні рослини та гриби. Профілактика харчових отруєнь. Перша допомога при харчових отруєннях та кишкових інфекціях.

Практичні завдання

Відпрацювання навичок першої допомоги при харчових отруєннях і кишкових інфекціях

9 клас. Розділ 2. Фізична складова здоров’я

Називає:

- чинники розвитку фізичного здоров’я.

Уміє:

- визначати індекс маси тіла, безпечно контролювати масу свого тіла;

- здійснювати експрес-оцінку та моніторинг здоров’я.

Дотримується правил особистої гігієни, збалансованого харчування і рухової активності.

Збереження і зміцнення фізичної складової здоров’я

Харчування при різному фізичному навантаженні. Контроль за масою тіла.

Моніторинг здоров’я.

Види моніторингу фізичної складової здоров’я. Показники фізичного здоров’я.

Практичні завдання

Розрахунок калорійності харчового раціону відповідно до енергозатрат організму.

 

Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут»

Державний стандарт.

У державному стандарті 2020 року сформульовано очікувані результати й орієнтири для оцінювання результатів навчання за соціальною і здоров’язбережувальною освітньою галуззю. Відповідно до цих вимог учень/учениця:

Типова освітня програма.

Типова освітня програма для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти визначає лише перелік предметів/курсів, які реалізують кожну освітню галузь, а також мінімальну, рекомендовану та максимальну кількість годин на їх вивчення. Зміст і послідовність вивчення предметів визначаються авторськими модельними програмами.

Наприклад, зміст та очікувані результати для модельної навчальної програми одного з авторських колективів наведено в таблиці.

Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут.
5–6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти,
автори Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Лаврентьєва І.В., Хомич О.Л.

Очікувані результати навчання

Зміст навчального матеріалу

6 клас. Розділ. Фізичне здоров’я

  • Звертається до фахівців у небезпечних ситуаціях, наслідкам яких не може зарадити власними силами.
  • Обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту.
  • Аналізує вибір свій та інших осіб з позиції користі й задоволення (радість) для здорового, безпечного життя.
  • Знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки й добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність.
  • Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості та потреби.
  • Уміє обирати продукти й товари за показниками якості, термінів придатності, складу.
  • Правильно інтерпретує інформацію, наведену на маркувальних знаках, пакувальних матеріалах для безпечного й раціонального використання харчових і промислових продуктів.

Харчування і здоров’я.

Вплив харчування на здоров’я. Вода й поживні речовини. Поживність і калорійність продуктів харчування. Особливості харчування підлітків.

Збалансоване харчування.

Як формуються харчові звички. Ознаки збалансованого харчування. Харчова піраміда. Калорійність харчування та енерговитрати залежно від фізичних навантажень.

Наслідки неправильного харчування.
Причини та профілактика цукрового діабету, йододефіциту, харчових отруєнь. Правила купівлі, обробки та зберігання харчових продуктів. Перша допомога при харчових отруєннях. Харчові добавки та допінги, їх вплив на здоров’я.

 

Інші модельні авторські навчальні програми для соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі містяться за посиланням https://imzo.gov.ua/model-ni-navchal-ni-prohramy/sotsial-na-i-zdorov-iazberezhuval-na-osvitnia-haluz/

 

Використані джерела

  1. Державний стандарт початкової освіти. Постанова КМУ від 21 лютого 2018 р. № 87 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text
  2. Типові освітні програми для початкової школи https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
  3. Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти. Постанова КМУ від 23 листопада 2011 р. №1392 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text
  4. Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова КМУ від 30 вересня 2020 р. № 8982 https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
  5. Наказ Міністерства освіти і науки України від 19 лютого 2021 р. № 235 «Про затвердження типової освітньої програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти» https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-osvitnoyi-programi-dlya-5-9-klasiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti
  6. Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 5–6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти, автори Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Лаврентьєва І.В., Хомич О.Л. https://drive.google.com/file/d/1mqsfWrSW1WW1qFNQqeq3xAXkearNQBHF/view
  7. Модельні навчальні програми соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі https://imzo.gov.ua/model-ni-navchal-ni-prohramy/sotsial-na-i-zdorov-iazberezhuval-na-osvitnia-haluz/