5.1. Концептуальна рамка безпечної і дружньої до дитини школи

Зміст

 

Безпечні і дружні до дитини школи (БДДШ) покликані:

БДДШ – це місце, у якому діти й дорослі почуваються безпечно та комфортно, яке дарує дітям відчуття єдності, дає можливість проявити себе, вселяє надію і впевненість у майбутньому. Отже, БДДШ – це школа, яка:

  1. Забезпечена хорошими санітарними умовами: свіжою питною водою, чистими та теплими туалетами, доступним і корисним харчуванням тощо.
  2. Надає рівні можливості для всіх – сприймає всіх дітей однаково, незалежно від їхньої статі, соціального статусу, культурного походження, віросповідання або стану здоров’я.
  3. Забезпечує якісну освіту – розширює горизонти навчання дитини, розвиває навички та вміння в усіх сферах навчання, забезпечує навчальним планом і програмами відповідно до віку, враховує індивідуальні особливості учнів, різні стилі навчання, підтримує активне навчання і критичне мислення, знайомить дітей з інформаційними технологіями, розвиває навчання життєвих навичок із професійними, компетентними та вмотивованими вчителями.
  4. Захищає і піклується – враховує інтереси учнів, оберігає їх від ризикованої поведінки, захищає від надзвичайних ситуацій природного, техногенного або соціального походження.
  5. Залучає учнів, сім’ї та місцеві громади – цінує і стимулює участь батьківських комітетів та шкільного самоврядування в плануванні шкільних заходів; надає освітні послуги дорослому населенню, є освітнім центром громади.

Концептуальна рамка БДДШ містить елементи найвідоміших у світі моделей безпечних і здорових шкіл, як-от: «Безпечна школа», «FRESH – універсальна рамка для ефективного забезпечення здоров’я у школах», «Школа сприяння здоров’ю», «Школа, дружня до дітей», «Індекс здоров’я» тощо (http://scfs.multycourse.com.ua/ua/)

Інструменти БДДШ (http://express.autta.org.ua/) надають можливість усім зацікавленим сторонам оцінити рівень безпеки, психосоціального комфорту, ефективності навчання і самоврядування закладу за сукупністю релевантних показників http://express.autta.org.ua/. Така оцінка забезпечує основу для формування комплексного плану вдосконалення закладу освіти на основі системного аналізу його сильних і слабких сторін.

Система показників БДДШ складається з ієрархічно упорядкованих чинників шкільного життя, які визначають безпеку, здоров’я, психосоціальний комфорт, ефективність навчання і самоврядування закладу освіти. У моделі БДДШ ці показники представлені на трьох рівнях: стандарти, критерії, індикатори (мал.).

Оцінювання рівня відповідності закладу освіти стандартам і критеріям БДДШ здійснюється шляхом онлайн-анкетування. Для цього респондентам пропонують ознайомитися з анкетою, яка містить структурований опис «еталонної школи», і відповісти на запитання «Це схоже на ваш заклад освіти?», обравши один із варіантів відповіді:

Зовсім ні      Певною мірою      Здебільшого      Дуже

Кожне запитання анкети складається з опису критерію та уточнювальних індикаторів. Такий формат відповідей дає можливість вимірювати рівень безпеки та комфорту закладу освіти на шкалі від 0 до 100 балів за результатами онлайн-опитування всіх зацікавлених сторін.

Харчування в рамках моделі БДДШ. Доступ до якісного харчування є одним із восьми критеріїв, які визначають наявність чи відсутність у закладі освіти захисного та сприятливого для здоров’я і навчання фізичного середовища.

Детальний опис усіх стандартів, критеріїв та індикаторів наведено в онлайн-курсі «Безпечна і дружня до дитини школа», http://scfs.multycourse.com.ua/ua/

 

Використані джерела

  1. Онлайн-курс «Безпечна і дружня до дитини школа», http://scfs.multycourse.com.ua/ua/
  2. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективної шкільної охорони здоров’я). Червень 2013. – 54 с.
  3. Онлайн-система «Експрес оцінювання», http://express.autta.org.ua/