5.2. Чинники, що визначають здорове харчування у школі

Зміст

 

Центр з контролю та профілактики захворювань (США) розробив пакет критеріїв та індикаторів щодо забезпечення здорового харчування у закладі освіти (див. таблицю).
За потреби цей перелік можна доповнити або скоротити.

 

 № 

Критерій

Індикатори

1 Заклад освіти забезпечує сніданок та обід
  • Заклад пропонує сніданок та обід, і вони є доступними для всіх учнів.
2

Систематичне дотримання правил щодо закупівлі продуктів і приготування здорової їжі

  • Дотримання інструкцій, які вимагають меншого вмісту солі в приготованій їжі; а також у таких консервованих продуктах, як овочі, соуси та ін.
  • Дотримання інструкцій, які вимагають меншого вмісту цукру в готових продуктах, зокрема в цільнозернових мюслях, зернових батончиках; сніданках – млинцях або вафлях; а також у консервованих фруктах.
  • Приготування м’яса у духовці чи на вогні краще, ніж його смаження на олії.
  • Приготування овочів на парі або запікання.
  • Приготування овочів без олії або з малою її кількістю.
  • Приготування їжі в посуді з протипригарним покриттям, використання паперу для випічки, а не жиру чи олії.
  • Використання заморожених або консервованих із низьким вмістом солі овочів замість звичайних консервованих овочів.
  • Використання продуктів, вирощених або вироблених на місцевих с/г підприємствах/фермах, зокрема молока, сільськогосподарських продуктів та/або м’яса, курки чи риби.
  • Дотримання стандартизованих рецептів, що передбачають приготування їжі з обмеженим використанням жирів, олій, солі та цукру.
  • Використання інших приправ (свіжих трав) замість солі. Трави можуть бути вирощені на шкільній присадибній ділянці або придбані в місцевих виробників.
3 Заклад освіти популяризує здорову їжу та напої
  • Різноманітні фрукти викладені у привабливі вази або кошики.
  • Фрукти у вигляді шматочків або нарізки доступні щодня.
  • Щодня фрукти викладені в такому місці, де учні бачили б їх та могли дістати.
  • Щодня овочі додаються в усі перекуси, доступні учням.
  • Усі співробітники, особливо ті, які обслуговують учнів, відповідно підготовлені, аби ввічливо спонукати учнів обрати та з’їсти запропоновані овочі разом з обідом.
  • У школі практикуються опитування учнів та дегустація учнями страв з метою вдосконалення меню, дизайну шкільної їдальні та нових ідей щодо промоції здорового харчування.
  • Мистецькі витвори учнів демонструються у зонах відпочинку та шкільній їдальні.
  • Щоденні оголошення використовуються для популяризації та продажу страв з меню.
4 Учні мають достатньо часу для споживання їжі у школі
  • Учні мають щонайменше 15 хвилин, щоб поснідати, та щонайменше 20 хвилин на обід з моменту, коли вони сіли за стіл.
5

Персонал шкільної їдальні співпрацює з учителями для підсилення уроків з питань здорового харчування

  • Участь у розробці та реалізації освітніх програм з питань здорового харчування.
  • Показ освітніх та інформаційних матеріалів для підсилення тематичних уроків.
  • Забезпечують продуктами харчування для їх використання під час проведення уроків зі здорового харчування/дієтології.
  • Пропонують нові ідеї для підготовки тематичних уроків.
  • Проводять тематичні уроки або презентації для учнів.
  • Влаштовують для класів екскурсії їдальнею.
6 Персонал шкільної їдальні проходить щорічну підготовку з питань здорового харчування
  • Усі співробітники служби шкільного харчування здобули відповідну освіту/пройшли підготовку.

Теми навчання можуть охоплювати питання з безпечності харчових продуктів, оновлення стандартів шкільного харчування, щодо чутливості до певних продуктів та алергії, технології обслуговування клієнтів або виробництва харчових продуктів.

7 Шкільна їдальня є чистою, безпечною та охайною
  • Фізична структура (наприклад стіни, покриття підлоги) не потребує ремонту.
  • Столи та стільці не пошкоджені та підходять за розміром усім школярам.
  • Місця для сидіння не переповнені (тобто, ніколи не зайняті більше ніж на 100 %).
  • У шкільній їдальні діють правила безпечної поведінки (наприклад, не бігати, не кидати їжу або посуд).
  • Підлога та столи прибираються у проміжках між обідами або під час перерв.
  • Їдальня оформлена відповідно до віку учнів.
  • Відповідні методи використовуються для запобігання надмірному шуму (наприклад, заборонено свистіти).
  • Запахи приємні та не надто різкі.
  • Учнів з особливими потребами забезпечують за необхідності відповідними пристроями для харчування.
8 Персонал шкільної їдальні та педагоги навчені діяти під час надзвичайних ситуацій, пов’язаних із харчуванням
  • Удавлення їжею.
  • Стихійні лиха (наприклад, проблеми з охолодженням і зберіганням продуктів в умовах відключення електроенергії).
  • Необхідність швидкої медичної допомоги (наприклад, важкі алергічні реакції на їжу, наслідки діабету).
  • Спроби заразити харчові продукти біологічними чи іншими забрудненнями.
  • Ситуації, які потребують надання учням притулку в школі.
9 Заклад освіти здійснює заходи за програмою «Від ферми школі»
  • Місцеві продукти та/або ті, які виробляються в області, входять до шкільного меню.
  • Інформація про сільське господарство та харчування входить до навчальних програм.
  • При школі є садок/город.
  • Школа проводить екскурсії для учнів та/або виробничу практику на базі місцевих с/г ферм.
  • Школа використовує акції або спеціальні заходи, як, наприклад, дегустації, що популяризують місцеві продукти.

 

Використані джерела

  1. Посібник з моніторингу та оцінки для шкільних програм охорони здоров’я. Вісім ключових показників на підтримку FRESH. (Формування ресурсів для ефективної шкільної охорони здоров’я). Червень 2013. – 54 с.
  2. School Health Index, https://www.cdc.gov/healthyschools/shi/index.htm/ Developed by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), National Center for HIV/AIDS, Viral Hepatitis, STD, and TB Prevention, Division of Adolescent and School Health, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, Division of Nutrition, Physical Activity and Obesity, and Office on Smoking and Health; and the National Center for Injury Prevention and Control, Division of Unintentional Injury Prevention